Looptechniek (en nog 2 L’s) voor hardlopers in de herfst

Looptechniek hardlopen

Hardlopen in de herfst

In de herfst hardlopen is soms een uitdaging. Werk aan je looptechniek en zorg voor laagjes, zo kom je sterker de winter door (en de herfst). Bijvoorbeeld als het nat is, donker, of allebei. Toch hoef je niet te stoppen met lopen als de dagen korter worden.

Looptechniek en krachttraining voor hardlopers

Als hardloper is je looptechniek van groot belang. Door hier aan te werken ga je beter en efficiënter hardlopen. Lopen kost minder moeite en de kans op blessures neemt af. Extra voordeel: oefeningen om technisch beter te lopen kun je ook binnen doen. Informeer bij je atletiekvereniging of loopgroep in de buurt naar de mogelijkheden. Vaak kun je in het najaar in een gymzaal samen met anderen aan je looptechniek (en kracht) werken. Krachttraining voor hardlopers in Haarlem (video).

Laagjes tijdens het hardlopen

Een open deur maar toch: zorg voor laagjes tijdens het hardlopen. Warmte en vocht worden zo beter gereguleerd. Gevolg: zweet kan wel naar buiten maar regen en kou niet naar binnen. Zo blijf je warm en comfortabel lopen. En als het toch te warm wordt trek je een laagje uit. Trek geen regenjas aan bij vochtig weer: zweet wordt niet goed afgevoerd en zorgt er dan voor dat je afkoelt: je krijgt het koud.

Licht en zichtbaarheid

Laat je niet verrassen door het donker. Vooral als je een langere duurloop gaat doen kan de schemer je soms ‘overvallen’. Koop bij een hardloopwinkel of de supermarkt lampjes voor aan je arm, op je schoenen en/of op je hoofd. Een hoofdlampje is extra handig: je bent niet alleen goed zichtbaar maar ziet zelf ook altijd goed waar je loopt.

Ga je in Haarlem hardlopen in het donker? Check onze routetips hier.