Trailrun routes Haarlem en Kennemerduinen

Trailrunning in de Kennemerduinen

In de duinen rond Haarlem zijn diverse trails voor beginnende en gevorderde trailrunners te vinden. Hardlopen in de Kennemerduinen is afwisselend en uitdagend: zand- en schelpenpaden worden afgewisseld door mulle single tracks met prachtige vergezichten op de duinmeren. Loop rond het stille Cremermeer en kijk even naar de zee. Of loop de Brederodeberg op en krijg als beloning een prachtig uitzicht over Kennemerland.

Onderaan deze pagina hebben we ook een aantal routes uitgeschreven, hier heb je dus geen Strava of hardloophorloge voor nodig. Wel zo makkelijk toch?

Loop een keer gezellig met ons mee, een gratis proefles boek je in 10 seconden!

Hardloopgroep Haarlem gaat regelmatig hardlopen in de duinen en heeft de mooiste trailruns voor je op een rijtje gezet. Deze pagina wordt telkens uitgebreid als we weer nieuwe trails gelopen hebben dus neem regelmatig een kijkje voor nieuwe inspiratie. Per trail noemen we het begin- en eindpunt, de lengte, en hoe zwaar de trailrun is. We verwijzen telkens naar de routes op Strava, daar kun je de routes in detail bekijken, opslaan en exporteren. Veel plezier!

Jamies trail (16.5 kilometer)

Een middelzware trail, voor de helft onverhard. Een mooie trainingsroute voor een wedstrijd ook. Je kunt starten bij duiningang Koevlak of bij de strandtent Parnassia aan Zee. Mooie strandpassage, langs duinmeren en twee uitzichtspunten.

Trailrun 16.5 kilometer op Strava

Hubertus trail (14 kilometer)

Hubertus trail rond Cremermeer

Start- en eindpunt van deze pittige trailrun is de parkeerplaats Duin en Kruidberg bij Santpoort-Noord. Een uitdagend parcours leidt je rond het Cremermeer. Vooral in de eerste helft loop je veel over single tracks en door sprookjesachtig bos. De tweede helft is uitdagend met veel klimmen en dalen, wie wil kan bij de vogelkijkhut zijn ogen uitkijken. Deze route is middelzwaar.

Soms staat de Koningsweg onder water, loop dan na de strandafgang rechtdoor (Zeeweg).

Trailrun 14 kilometer op Strava

Egmond Halve training (20 kilometer)

Begint en eindigt op de betaalde parkeerplaats van duiningang Koevlak aan het begin van de Zeeweg in Overveen. Deze route is zwaar: het tweede deel loopt deels over de Hubertus route en ook is er een paar kilometer over het strand in deze route opgenomen. Voor de geoefende hardloper een prachtige training om te bepalen of de halve van Egmond een reële optie is. Als de Koningsweg onbegaanbaar  is: ga rechtdoor na de strandafgang (Zeeweg).

Trailrun 20 kilometer op Strava

Loopmeesters trail (6 kilometer)

Loopmeesters trails

Heerlijke lus rond de Oosterplas met start en finish op de parkeerplaats van duiningang Bleek en Berg aan de Bergweg in Bloemendaal. Een middelzware route die door de korte afstand ook voor beginners goed te doen is. Eventueel te combineren met de Tweede Loopmeesters trail: beide starten en eindigen bij Bleek en Berg. Je kunt dus na de eerste 6 kilometer bepalen of je naar huis gaat of nog een lus van 6 kilometer doet.

Trailrun 6 kilometer op Strava

Tweede Loopmeesters trail (6 kilometer)

Kan dus los of in combinatie met de trail hierboven gelopen worden. Is wat uitdagender omdat onder andere de Brederodeberg in deze route zit: eenmaal boven sta je op het hoogste punt van Kennemerland. Onder aan de Brederodeberg steek je door naar het aangrenzende gebied van Duin en Kruidberg. Een hele afwisselende route voor alle niveaus.

Trailrun 2 6 kilometer op Strava

Cremer trailrun (10 kilometer), ook fijn voor beginners

Deze trailrun lijkt op de Hubertus trail maar is korter. En loopt qua route precies andersom. Over het volledige Hubertus-pad, een smal paadje dat je waarschijnlijk nog niet kent, prachtig. Route is voor 90% onverhard en voor de helft single track. Start en finish is duiningang Duin en Kruidberg.

Cremer trailrun op Strava

Duinmeren trail (8 kilometer), pittige route met prachtige vergezichten

De start is bij duiningang Koevlak en loopt via ’t Wed door de duinen naar het Vogelmeer. Je loopt 99% onverhard en gaat lekker klimmen en dalen. Langs het Vogelmeer staan heerlijke bankjes voor wie naast hardlopen ook van zittend genieten houdt.

Duinmeren trail 8 kilometer op Strava

Arthurs trail (6 of 12 kilometer): twee rondes dus voor iedereen te doen

Arthurs trail 6 of 12 kilometer

Een prachtige, onverharde loop van 6 of 12 km (2 ronden) door de Kennemerduinen. Start en finish bij ingang Koevlak van de Kennemerduinen. Relatief soepel parcours, na de eerste ronde bepaal je lekker of je nog een rondje doet.

Arthurs trail op Strava

12 kilometer Amsterdamse Waterleidingduinen

Deze fijne route is grotendeels onverhard en start bij ingang De Oase (betaald parkeren, 2€). Dit gebied is ’s ochtends vroeg doodstil, je loopt veel langs water en komt vogels en herten tegen. Halverwege kom je langs ingang Panneland (Vogelenzang), hier is een heerlijk watertappunt dat een groot deel van het jaar open is.

Bekijk hier de route op Strava

Uitgeschreven trails Kennemerduinen

Ingang Bleek en Berg, 6.5 km

Start Betaalde parkeerplaats Bleek en Berg, je volgt de rood/groen/gele route. Volg na 175 meter op de V-splitsing het rechterpad. 250 meter Steek het wildrooster over en volg het fietspad naar rechts: in de bocht sla je meteen linksaf, het onverharde bospad in. 400 meter Houd rechts aan. 700 meter Buk voor de boom, ga na de boom meteen rechtsaf. Steek het fietspad over en kies het voetgangerspad dat naar de Brederodeberg leidt (dit is het rechterpad). 900 meter Steek het klinkerpad over, sla vervolgens bij de eerstvolgende mogelijkheid linksaf. 1100 meter Rechts omhoog het smalle pad op, volg dit. 1400 meter Sla op de T-splitsing linksaf, 50 meter verder ga je links, de houten trappen af. 1600 meter Sla rechtsaf. 1700 meter Bocht naar links, heuvel op en weer af, blijf het pad volgen. 2000 meter Sla rechtsaf. 2100 meter Hou rechts aan om het gebied van Duin en Kruidberg in te gaan (volg de grijze route). Meteen na het bord hou je links aan, je volgt de Jagtlustweg. 2400 meter Sla linksaf (blauwe route, paal nummer 05). 3200 meter Sla linksaf, volg het blauwe pijltje, het pad gaat naar rechts. 3500 meter Je stuit op het fietspad. Ga even links, het fietspad op, en verlaat het in de bocht meteen weer, je gaat daar het onverharde pad op. 3700 meter Sla linksaf op de T-splitsing, dit is een wat breder pad. 4700 meter Sla linksaf (waar het groene paaltje staat). 4900 meter Blijf de groene route volgen, je gaat de Brederodeberg weer op. 5100 meter Groen gaat links maar jij gaat naar rechts, weer naar beneden. 5300 meter Klein paadje naar rechts, doorsteken naar het brede pad en dan op dat pad naar links. 5700 meter Steek het fietspad over, ga linksaf onder de kromme boom. Als je bij het fietspad komt ga je even rechts, en dan links, en over het wildrooster. Na het wildrooster hou je rechts aan om even later de P-plaats weer te bereiken.

Start Betaalde parkeerplaats Bleek en Berg, je volgt de rood/groen/gele route. Volg bij paal 26 het linkerpad, je gaat dan even later door een hek. Blijf het pad volgen (je houdt daarbij links aan). 850 meter Je stuit op ‘t fietspad: steek het over om je weg onverhard te vervolgen. 1000 meter Houd links aan. 1200 meter Je stuit op ‘t fietspad: sla rechtsaf om het fietspad te gaan volgen. 1500 meter Hier is een wandelpad naar rechts: sla dit in. 1700 meter Na de gedenksteen ga je even later rechtsaf om het zandpad te beklimmen. 1800 meter Hou links aan. 2200 meter Hou rechts aan om je weg te vervolgen. 2600 meter Je komt bij een breed zandpad: sla rechtsaf. 3400 meter Sla rechtsaf, je gaat nu verder richting de Oosterplas. 3600 meter Sla linksaf, nog steeds loop je richting de Oosterplas. 4300 meter Bij de driesprong (paal 61) ga je linksaf (dit is richting uitkijkpunt Starreberg). 4600 meter Hou rechts aan (je loopt dus niet links naar boven). 5100 meter Steek het fietspad over en sla rechtsaf (rode route). 5400 meter Even links op het fietspad en gelijk weer rechts het pad op (rode route). 5600 meter Buk om onder de kromme boom rechtsaf te slaan (bij paal 99). 6000 meter Je komt bij het fietspad: ga even rechts en dan weer links, over het wildrooster. Na het wildrooster hou je rechts aan: je bent na 200 meter weer op de P-plaats.

Ingang Koevlak, 5.8 km

Start Op de parkeerplaats van duiningang Koevlak (betaald parkeren): loop vanaf de parkeerplaats langs het bezoekerscentrum en sla daarna linksaf om je route te beginnen. Volg het verharde pad totdat je aan duinmeer ‘t Wed staat. Daar ga je langs lopen. 800 meter Ga bij het blauwe informatiebord rechtsaf om de groen/geel/blauwe route te volgen. 1000 meter Houd links aan, je gaat door het klaphek naar boven. 1100 meter Je staat nu bovenop de Konijnenberg. Steek over en vervolg linksaf je weg, naar beneden. Tijdens de afdaling hou je rechts aan. 1600 meter Je komt op een kruising (paal 26): loop rechtdoor (je gaat de blauwe route volgen). 2500 meter Ga bij paal 95 linksaf en sla 30 meter later meteen weer rechtsaf (grijze route). 2700 meter Sla scherp rechtsaf, de heuvel op, blauwe route. 2900 meter Verlaat de blauwe route door linksaf je weg te vervolgen. 3100 meter Bij het gele paaltje maak je een scherpe bocht naar rechts. 3500 meter Je komt op een kruising: ga naar rechts, richting uitkijkpunt Lichtbakkeet. 3700 meter Sla bij de houten bank links het geitenpaadje in. Volg het paadje tot je beneden weer de bredere weg ziet. Hou daarbij links aan. Eenmaal op het zandpad sla je linksaf en meteen weer rechtsaf. Nu ga je weer richting ingang Koevlak lopen. 4500 meter Sla rechtsaf om door het hek te gaan dat naar het grote grasveld leidt (dus niet het smalle hek bij de omgevallen boom). Eenmaal door het hek hou je links aan, je vindt dan weer een paadje. 4600 meter Verlaat speelterrein Koevlak om je weg door het hekje te vervolgen: hou rechts aan. 5000 meter Je kruist nu het verharde fietspad. Je steekt dit recht over om het voetpad door het bos te gaan volgen. 5300 meter Ga door het paardenhek en vervolg je route. 5500 meter Bij de schuine boom rechtsaf, steek het fietspad over en ga het bos weer in om het pad daar te gaan volgen. Hou in de gaten dat je naar de open vlakte links van je wilt. 5600 meter Steek het pad over om je weg richting het houten paaltje te vervolgen. Hou links aan, blijf de paaltjes volgen. 6000 meter Je komt weer op het verharde pad. Als je dit 100 meter naar links volgt sta je weer bij het bezoekerscentrum.

Ingang Duin en Kruidberg, 9.2 km

Start Op de parkeerplaats van Duin en Kruidberg (betaald parkeren), bij de fietsenstalling. Met je gezicht naar het infopaneel ga je naar rechts om deze trail te starten. Je volgt het voetpad met rechts van je het gazon en even later hotel Duin & Kruidberg. 400 meter Met de bocht naar links mee omhoog, blijf het voetpad volgen. Hou rechts aan. 700 meter Het pad versmalt tot een smal paadje. Ga dit volgen en hou rechts aan. Rechts beneden in de diepte loopt een watertje. 1000 meter Je loopt nu direct langs het water, over een smal paadje. Ga aan het einde door het klaphek en meteen links, het brede pad volgen. 1300 meter Blijf rechtdoor gaan. 1600 meter Bij paal 23 ga jij rechtsaf. Je gaat nu 800 meter langs de begraafplaats lopen, over het halfverharde pad. 2300 meter Nog 300 meter over dit pad en dan bij 2600 meter linksaf, het bos in, hou rechts aan (wordt een smal paadje). 2900 meter T-splitsing rechtsaf, je komt nu op een breder, zanderig pad te lopen. 3300 meter Je stuit op het verharde fietspad (Drieduinenweg): ga het linksaf volgen. Je slingert mee met het fietsbij totdat je bij 4100 meter rechtsaf slaat, de Witteweg in. Deze weg blijf je 1500 meter volgen. 5700 meter Je stuit op het halfverharde fietspad (Zeeweg, paal 05), ga het linksaf op en vervolg je weg. 6200 meter In een bocht naar links verlaat je het fietspad door rechts het zandpad op te gaan lopen, naar boven. Blijf dit pad volgen (zwarte route). 6500 meter Ga de Jagtlustweg naar rechts volgen (nog steeds zwarte route). 7300 meter Bij paal 64 ga je geel volgen. 7800 meter Kruising met het fietspad (Zeeweg): ga het fietspad naar rechts volgen. 8100 meter Bij paal 11 ga je linksaf het bos in (Stroperspad), volg dit pad. 8700 meter Bij paal 51 verlaat je het Stroperspad door scherp rechtsaf te slaan. 8900 meter Hou links aan, je komt dan weldra bij een klaphek: ga dat door en blijf naar rechts lopen, na 500 meter sta je weer bij de start.

Ingang Koevlak, 6 km

Start Duiningang Koevlak (betaald parkeren): start van de route is bij het informatiepaneel iets voorbij het bezoekerscentrum. Ga vanaf hier de blauwe route volgen. 900 meter Ga NIET links omhoog door het hekje maar loop hier rechtdoor. Je loopt nu onder langs de Konijnenberg. Volg het pad tot het hekje bij de omgevallen boom. Loop door het hekje en sla even later linksaf. 1900 meter Ga op de kruising rechtdoor, omhoog naar de Lichtbakkeet. 2100 meter Rechtsaf en de trap nemen naar het uitkijkpunt. Eenmaal boven sla je rechtsaf, om de heuvel af te lopen. 2300 meter Rechtsaf, single track paadje volgen. 200 meter verder stuit je op het brede pad, ga linksaf. 2800 meter Ga rechtsaf (links staat een fijne bank). 3400 meter Verlaat het dennenbos en hou rechts aan. Even later steek je een asfaltweg over om je route te vervolgen. Dit pad blijf je ruim 1500 meter volgen. 5000 meter Kruising met asfaltweg, sla linksaf. 100 meter verder verlaat je het asfalt door rechtsaf te slaan. Steek 50 meter verder het fietspad over: dit slingerende bospad brengt je in 800 meter terug naar start.

Ingang Koevlak, 7.2 km

Start Bezoekerscentrum Koevlak: ga de blauwe route volgen. 900 meter Hekje door naar het uitkijkpunt. 1100 meter Je staat bovenop de Konijneberg: vervolg blauw. 1600 meter Blijf bij de kruising de blauwe route volgen. 2500 meter Verlaat blauw om rechtsaf te slaan bij het roodwitte bordje (paal 91). 2700 meter Hou links aan. 3100 meter Ga rechtdoor, het Vogelmeer hou je links van je. 3700 meter Sla rechtsaf, bij bankje met nummer KD-33. 3900 meter Sla rechtsaf, volg de borden richting Koevlak. 5200 meter Hou bij de splitsing links aan (paal 28), volg de borden naar Koevlak. 5900 meter Ga/blijf de blauwe route volgen. 7200 meter Je bent weer bij Koevlak.

Meer hardlooproutes in Haarlem? Kijk hier even.